Astalo Astalo lyö takaisin.

Kaikki blogit puheenaiheesta Liikennepalvelulaki

Liikennepalvelulaki ja harmaa talous

Liikenne- ja viestintäministeriö on jälleen selitellyt liikennepalvelulaista aiheutuvia ongelmia. Ministeriön mukaan niitä ei edelleenkään ole. Kirjoitus sisältää räikeitä virheitä, virheellistä tietoa ja asioiden vääristelyä. LVM palveluosastopäällikkö Olli-Pekka Rantalan blogin löydät TÄÄLTÄ.

Olli-Pekka Rantala LVM 

Vastauksia Liikenne- ja viestintäministeriön väittämiin taksialan tapahtumista.

Ministeriö on jälleen selitellyt sen rakentaman liikennepalvelulain vaikutuksista taksimarkkinoihin. Osastopäällikkö Olli-Pekka Rantalan tekstissä sivutaan monia asioita, se sisältää olettamuksia ja kaunistelua tapahtuneista / tapahtumattomista asioista.

Taksi - tuo suomalaisten suuri huolenaihe

 

Hotellit muuttavat hintojaan miten haluavat, kukaan ei valita. Parturit muuttavat hintojaan miten haluavat, kukaan ei valita. Laskettelukeskukset muuttavat hintojaan miten haluavat, kukaan ei valita. Taksit muuttavat hintojaan niin että pärjäävät edes jotenkin, LÄHES KAIKKI VALITTAVAT ja jopa virastot alkavat tutkia asiaa.

Se oikea vapaa sääntelemätön taksiala (Ruotsi vs. Suomi 2018).

 

 

Ensiksi

Tämä teksti ei sisällä lobbareiden (ITS Finland, Kajon, Uber, yms. ääntä). Se sisältää tutkittua tietoa jopa 30 vuoden vapaasta taksialasta. Sen todellisista tapahtumista. Se ei myöskään sisällä ministeriön (LVM) ideologiaa tai jopa vuosikymmeniä vastoin suomalaisen virkamiehen tehtävänkuvaa ajamia asioita tai jotain muuta vastaavaa mututietoa. Mututietoa me jokainen voimme jakaa sosiaalisessa mediassa. Jotkut sen uskovat, toiset ei.

 

Ruotsin taksialan kuulumisia:

Liikennepalvelulaki - Floppi?

Liikenne- ja viestintäministeriö, Liikenne- ja viestintävaliokunta, Suomen hallitus ja alan lobbaajat kertoivat liikennepalvelulain valmistelun aikana uuden lain tuovan yli 20 000 työpaikkaa taksi että liikennealalle. 

Vastine Kokoomuksen Timo Heinoselle liikennepalvelulain taksiseikkailussa.

Vastine Kokoomuksen Timo Heinosen taksiseikkailuun, josta uutisoitiin Iltalehdessä 29.9.2018. Löydät sen TÄÄLTÄ.

"Huomio kiinnittyi mittariin, joka pyöri kuin hedelmäpeli. Se pyöri kuta kuinkin samalla tahdilla, liikkui auto tai ei."

Taksiuudistus tuli. Miltä nyt tuntuu?

Uusi liikennepalvelulaki astui voimaan 1.7. Perinteinen säännöstelty taksipalvelu jäi historiaan. Osa taksinkäyttäjistä on uudistuksesta innoissaan, osa taas suree turvalliseksi ja luotettavaksi koettun vanhan järjestelmän poisjäämistä. Vanha järjestelmä edellytti kaikkiin taksiautoihin mittarit ja katolle valaistun, taksista kertovan merkin. Nyt mittari ei ole pakollinen eivätkä hinnat säänneltyjä. Taksiautojen laatu oli vanhassa järjestelmässä korkea, kun taas uusi liikennepalvelulaki vapauttaa kyydintarjoajan miettimästä autonsa laatua ja turvallisuutta.

"Uusien" taksien veronkierto estettävä

Uuden liikennepalvelulain myötä taksipalveluihin ja muihin vastaaviin palveluihin tulee muutoksia. Pääosassa laissa on uudenlainen ajattelu liikenteestä palveluna: asiakas voi muun muassa vapaasti yhdistellä eri palveluntarjoajien kyytejä samalle lipulle. Hoettu muotisana on MaaS, Mobility as a Service, liikenne palveluna.

Vanhusten yksilölliset kuljetuspalvelut vaarassa

Tulevan liikennepalvelulain myötä taksiliikenteen sääntely puretaan. Vantaalla vanhusten ja vammaisten yksilölliset kuljetuspalvelut ovat vaarassa.

Yllättäen uhkana on, että yksinkertaisella hallintomenettelyllä vanhusten kuljetuspalvelut siirretään Helsingin kaupungin matkapalvelukeskuksen hommaksi. Tuttu taksi ei enää tulekaan oven eteen silloin, kun tilaaja sen haluaa. Yhteiskuljetuksella matka-aika pitenee. Ja palvelu heikkenee, kun aikaa ei ole.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä