Astalo Astalo lyö takaisin.

Kaikki blogit puheenaiheesta Autoilu

Autoilija kansakunnan rahoittaja!

Mitä sitä kiistämään, koen vihaisia tunteita kun lentokoneilla lentävä elämysporukka marssii ilmaston takia, sillä lentoliikenne on ihan oikea ongelma.

Ei suomalainen yksityisautoilu ole, se on niin kallista että ainoastaan isänmaan todellinen ystävä ajaa huvikseen.

Missä ovat laskelmat siitä, että mitä maksaa globaalisti se, jos sähköautoilu nousee kukoistukseen? (polttomoottori vaihdetaan sähkömoottoriin ja akkuihin)

Onkohan tässä taas yksi lobattu polku jolla päästään rahastamaan, kuten tuulivoimalla Suomessa.

 

Sähköistetään liikenne ja viherretään sähkö

Suomessa on Euroopan vanhin autokanta. Syynä tähän lie autoilun ja auton hankinnan kova verotus. Tänä hiilitietoisuuden aikana hiilijalanjälkeä tulisi ajatella elämän eri osa-alueiden kantilta, ja yksi näistä on liikenne. Jos sähköntuotantomme olisi vielä mahdollisimman ekologista – ideaalitilanteessa ydinvoimaa uusiutuvien tuella – niin sähköistämällä liikenteen leikkaisimme hiilidioksidipäästöjä reilusti.

 

Kuinka lujaa kevytauton tulisi kulkea?

Kuinka lujaa kevytauton tulisi kulkea? 45 vai 60 km/h? Jotain siltä väliltä? Päätämme asiasta liikenne- ja viestintävaliokunnassa. Kerro mielipiteesi.

Tarkemmin asiasta:

Eduskunta on alkanut käsitellä hallituksen esitystä nk kevytautoista. Kyse on uudesta ajoneuvotyypistä, joka on tarkoitettu nuorten, eli 15-17 vuotiaiden käyttöön.

Kevytautot – liikenteen sujuvoittamiselle lisää haasteita ja kannusteita?

Hallitus on tuonut eduskuntaan esityksen kevytautoista. Tavallisia autoja alettaisiin muuntaa 15-17-vuotiaiden menopeleiksi rajoittamalla niiden nopeus 45 kilometriin tunnissa. Ajatuksena on lisätä nuorten  turvallisuutta tieliikenteessä, kun mopoautojen eli kevyiden nelipyörien tilalle voitaisiin ottaa turvallisemmalla korirakenteella varustettuja vaihtoehtoja. Ehkä ne olisivat myös ajan oloon edullisempia, vaikka kyse olisikin vuosimalliltaan melko uusista autoista. Siinä esityksen hyvät puolet yhdestä lähtökohdasta ja tulokulmasta tarkasteltuna. Mutta vain yhdestä.

Kypsyyttä ja yleisten etujen arvostamista toivoisi kaikilta autoilijoilta

Iltalehti uutisoi 25.9. 2018 (https://www.iltalehti.fi/autouutiset/6c9a020e-dc6b-4d60-8885-4ba60acd15ed_oa.shtml) Suomessa lähtevän uusien ”peltipoliisien” kokeilu käyttöön. Uudet nopeudenvalvontakamerat valvovat jopa 150 metrin etäisyydeltä kamerasta ylinopeutta.

Vihrein vaihtoehto

Vihrein vaihtoehto Turusta saapui tänään Helsinkiin tunnin myöhässä, pääradan R:t puoli tuntia. Teknisiä vikoja. Ihmettelen paljonko yhteiskunnalle maksaa (kymmenien) tuhansien ihmisten seisottaminen junissa aamusta iltaan. Kiky -säästöt hupenevat muutamassa viikossa. Mutta VR:n ja Ratahallinnon ei tarvitse tehdä menetyksistä mitään kustannus-hyötyanalyysiä, saati sitten verrata raideliikenteen ja maantieliikenteen kustannuksia ja hyötyjä.

Siniset eivät hyväksy vihersanelua

Vihreät kertoivat viikonloppuna puoluevaltuuston kokouksessaan haluavansa tehdä lihasta kalliimpaa, jotta sitä syötäisiin vähemmän. Vihreät ovat selvästi luopuneet tavoittelemasta pääministeripuolueen asemaa, ja kosiskelevat enää vain ydinkannattajiaan.

Keskusta ja Berner autoilijan kimpussa

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) jatkaa innokasta suomalaisen liikenteen mylläämistään. Ministeriön asettaman liikenteen ilmastopolitiikan työryhmän julkistamat dokumentit ovat karua kertomaa - ainakin ruuhka-Suomen ulkopuolella asuvalle. Tavoitteen hiilineutraalista liikenteestä kustantavat kokonaan suomalaiset autonkäyttäjät.

Hallitus ei muista edes omia lupauksiaan – veronhimo on hallituksessa kova

Perussuomalaiset kysyivät eilen suullisella kyselytunnilla hallitukselta, aikooko hallitus laskea polttoaineveroa. Omasta mielestäni hallitus pettää antamansa lupaukset polttoaineveron alentamisesta, kun se ei näin tee.

Hallitus on aikaisemmin luvannut, että polttoaineveron laskemista harkitaan, jos raakaöljyn hinta nousee yli 80 dollarin barrelilta, kuten nyt on käynyt. Valtionvarainministeri Petteri Orpo kuitenkin totesi, että tällaisia toimia ei ole hallituksen listalla.

Dieselmoottorin paluu

Dieselmoottorin kuolemaa pidettiin jo varmana kun typen oksidien uudet päästörajat näyttivät teknisesti liian haastavilta. Suuret saksalaiset kaupungit saivat oikeuden rajoittaa dieselautojen ajamista keskustoihin. Tai oikeastaan kaikille alueille, joissa typen oksidien arvot ovat haitallisen korkeita.

Nyt komponenttivalmistaja Bosch tuo markkinoile halvan tekniikan, jolla päästörajat alittuvat helposti.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä